Од-до датума | Седмица | |
1 | 1–5. јануар | 29. по Духовима |
2 | 6–12. јануар | 30. по Духовима |
3 | 13–19. јануар | 31. по Духовима |
4 | 20–26. јануар | 32. по Духовима |
5 | 27. јануар – 2. фебруар | 33. по Духовима |
6 | 3–9. фебруар | о митару и фарисеју |
7 | 10–16. фебруар | о блудном сину |
8 | 17–23. фебруар | месопусна |
9 | 24. фебруар – 1. март | сиропусна |
10 | 2–8. март | прва поста – Чиста – Православља |
11 | 9–15. март | друга поста – Пачиста |
12 | 16–22. март | трећа поста – Крстопоклона |
13 | 23–29. март | четврта поста – Средопосна |
14 | 30. март – 5. април | пета поста – Глувна |
15 | 6–12. април | шеста поста – Цветна |
16 | 13–19. април | Страсна / Светла |
17 | 13–19. април | Страсна / Светла |
18 | 20–26. април | прва – Томина |
19 | 27. април – 3. мај | друга – Мироносица |
20 | 4–10. мај | трећа – Раслабљеног |
21 | 11–17. мај | четврта – Самарјанке |
22 | 18–24. мај | пета – Слепога |
23 | 25–31. мај | шеста – Светих Отаца |
24 | 1–7. јун | Педесетнице |
25 | 8–14. јун | 1. по Духовима – Свих Светих |
26 | 15–21. јун | 2. по Духовима |
27 | 22–28. јун | 3. по Духовима |
28 | 29. јун – 5. јул | 4. по Духовима |
29 | 6–12. јул | 5. по Духовима |
30 | 13–19. јул | 6. по Духовима |
31 | 20–26. јул | 7. по Духовима – Светих Отаца Првог васељенског сабора |
32 | 27. јул – 2. август | 8. по Духовима. |
33 | 3–9. август | 9. по Духовима. |
34 | 10–16. август | 10. по Духовима. |
35 | 17–23. август | 11. по Духовима. |
36 | 24–30. август | 12. по Духовима. |
37 | 31. август – 6. септембар | 13. по Духовима |
38 | 7–13. септембар | 14. по Духовима |
39 | 14–20. септембар | 15. по Духовима |
40 | 21–27. септембар | 16. по Духовима |
41 | 28. септембар – 4. октобар | 17. по Духовима |
42 | 5–11. октобар | 18. по Духовима |
43 | 12–18. октобар | 19. по Духовима |
44 | 19–25. октобар | 20. по Духовима – Светих Отаца VII васељенског сабора |
45 | 26. октобар – 1. новембар | 21. по Духовима |
46 | 2–8. новембар | 22. по Духовима |
47 | 9–15. новембар | 23. по Духовима |
48 | 16–22. новембар | 24. по Духовима |
49 | 23–29. новембар | 25. по Духовима |
50 | 30. новембар – 6. децембар | 26. по Духовима |
51 | 7–13. децембар | 27. по Духовима |
52 | 14–20. децембар | 28. по Духовима |
53 | 21–27. децембар | 29. по Духовима |
54 | 28–31. децембар | 30. по Духовима |
Добро је знати…
1. Дванаестодневница је период између два велика непокретна празника, Божића и Богојављења. У све дане овог периода, осим, свакако, Крстовдана када се строго пости, дозвољена је употреба свих врста хране.
2. Светла седмица је период који траје од Васкрса до Томине недеље. Цела ова седмица је празничног карактера. У ове дане је строго забрањен пост. Поред тога у целом периоду Педесетнице, дакле од Васкрса па до Духова забрањен је строги пост „на води“. Ипак среда и петак се не мрсе већ се у те дане може јести вино и уље, а у Среду Преполовљења и Среду Оданија Пасхе и риба.
3. Духовска седмица која траје од празника Духова до Свих Светих и у те дане је дозвољена употреба свих врста јестива, чак и средом и петком због празничног духовданског карактера ове седмице. У периоде разрешења поста можемо условно да убројимо и прве три седмице Триода, дакле, три недеље пре почетко Великог Поста. У току ових седмица се постепено припремамо за Велики пост.
- Прве седмице, блуднога сина, имамо разрешење на сва јестива, чак и средом и петком.
- Друге, месопусне седмице, мрсимо свим данима осим среде и петка када држимо пост „на води“. На крају ове друге недеље падају тзв. Месне покладе када престајемо да једемо месо и не употребљавамо га више све до Васкрса.
- Трећа, сиропусна недеља, је исто тако припремног карактера и у те дане забрањено је једење меса. У току целе ове недеље можемо да једемо рибу, бели мрс и јаја и на дан уочи почетка Великог поста имамо Беле покладе, после чега почиње период поста.
Трапаве седмице су периоди у које Црква дозвољава употребу свих врста хране, чак и средом и петком. На тај начин се изражава празнични карактер ових периода који обавезно следе великим празницима.
Веома је важно да православни хришћани редовно посте своје славе које падају у посне периоде, као што је нпр. Св. Никола и др. Спремање ових слава на мрсној храни и уз недолично и разуздано весеље сматра се грехом и тиме уместо да светитељу укажемо част и поштовање навлачимо на себе Божји гнев.